תחילה נעמוד על ההבדלים בין חוק, תקנה ותקן

מהו חוק – חוק הינו הוראת התנהגות מחייבת מטעם המחוקק (כנסת). החוק מחייב את כל אזרחי המדינה, אלא אם כן צוין אחרת.

חוק התכנון והבניה, התשכ”ה-1965, הינו החוק פרוצדורלי המסדיר את פעולתם של מוסדות התכנון בישראל, מהרמה הארצית עד לרמה המקומית, מפרט את מטרות והוראות תוכניות המתאר השונות (ארצית , מחוזית , מקומית, מפורטת, מיוחדת, שימור אתרים ותשתית לאומית), את פעולות ועדות הערר, את סדרי הרישוי, חלוקה ואיחוד, הפקעות והשבחה.

 

מהי תקנה – תקנה היא חקיקת משנה של הרשות המבצעת – (שר, ראש עיר) ואמורה לפרט את האמור בחוק. הסמכות להתקין תקנות מקורה בחוקי ה”אב” (המקור).

התקנות משלימות את החוק ונועדו לפרט את תהליך הרישוי, את הפיקוח על הבניה ואת אישורי האכלוס הנדרשים.

תוכן התקנות כולל, בין השאר, את הנושאים הבאים:
תקנות סניטריות.
גודלם של חלקי הבניין.
אמצעי בטיחות והגנה.
חניה.
התגוננות ועוד…

 

מהו תקן- תקן הוא מסמך בו מפורטות דרישות טכניות החלות על מוצר או כללים טכניים של תהליך עבודה, לרבות הגדרות טכניות, באופן שיתאימו לייעודם. התקן מתאר תכונות שונות של המוצר, כגון: ייעודו, פעולתו, מטרתו, תהליך ייצורו, התקנתו, הפעלתו, דרכי השימוש בו, איכותו ודרכי הבטחתה, כמותו, ממדיו ודרכי מדידתם, הדרכים לבדיקתו, להחסנתו, לתחזוקתו ולהעברתו ממקום למקום, מקורו, כינויו, סימונו ואריזתו.

בדק בית או ביקורת מבנים – הינו סיור הנדסי הנערך ע״י מהנדס בניין שמטרתו לבדוק את תקינות הנכס ולאתר אם יש ליקוי בניה וחריגות בין הקיים לבין הדרישות השונות ע”פ החוקים, התקנות ותקנים.

לסיכום, תהליך הבניה הוא מורכב ודורש ידע רב. ליקויי בניה הם עניין נפוץ מסיבות רבות. לפני איכלוס של דירה חדשה או רכישה מ”יד שניה” ממולץ לבצע בדק בית בכדי למצוא את ליקויי הבניה הקיימים בנכס ויאמוד את דרגת חומרתם.

ממולץ שלא להקל ראש כשמדובר בליקוי בניה, ליקוים אשר לא מאותרים בצורה מקצועית רק יחמירו עם הזמן ועלות תיקונם תתיקר, לכן לא כדאי להזניח אותם. יש ליקוי בניה שלא ניתן לגלות ללא ציוד הנדסי מתאים ולכן כדאי לערוך בדק בית ע”י חברה המתמחה בביצוע בדק בית.